Szlaki piesze

Beskid Żywiecki Pasmo Jałowieckie

Szlak czerwony
Magurka (872 m n.p.m.) szlakiem czerwonym
Sucha Beskidzka (PKP, 365 m n.p.m. ) – Górne Podksięże (ok. 680 m n.p.m., 50 min.) – płd. stok Magurki (os. Przysłop, ok. 710 m n.p.m., 2 godz.) – przełęcz Przysłop (661 m n.p.m., 2 godz. 30 min.) – Zawoja Centrum (PKS, ok. 560 m n.p.m., 3 godz. 30 min.). Ze stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej wychodzimy na ul. Mickiewicza, następnie w lewo ulicą Spółdzielców obok Hotelu „Monttis” kierujemy się na stok Magurki zw. Cholerne, z którego rozciąga się piękna panorama miasta. Szlak mija cmentarz ofiar epidemii cholery, upamiętniony znajdującym się w tym miejscu krzyżem. Następnie drogą leśną, skrajem osiedla Podksięże podążamy w kierunku leśniczówki. Ok. 200 m za leśniczówką droga biegnie skrajem lasu, otwiera się stąd rozległy widok na pasmo Babiej Góry i Polic. Szlak prowadzi dalej do osiedla Przysłop, należącego do Zawoi i następnie drogą do centrum tej wsi.
*Droga dojścia do szlaku z Rynku w Suchej Beskidzkiej: w górę ulicami Kościelną
i 3 Maja dochodzimy do miejsca zwanego „Pod Modrzewiami” , następnie leśną drogą pomiędzy zabudowaniami osiedla Podksięże dołączamy do czerwonego szlaku.

Szlak czarny
Magurka (872 m n.p.m.) szlakiem czarnym
Sucha Beskidzka (PKP, ok. 365 m n.p.m.) – dolina Zasypnicy – Przełęcz Zasypnicka Niżna (735 m n.p.m., 1 godz. 15 min.) – Przełęcz Zasypnicka Wyżna (800 m n.p.m., 1 godz. 45 min.) – płd. stok Magurki (os. Przysłop, ok. 710 m n.p.m., 2 godz.). Trasa ta, podobnie jak opisana wcześniej, prowadzi stokami Magurki, tyle, że od drugiej, zachodniej strony. Ze stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej wychodzimy na ul. Mickiewicza w kierunku Stryszawy. Na wysokości Szkoły Podstawowej Nr 2 skręcamy w lewo. Następnie doliną potoku Zasypniczanka wśród zabudowań osiedla Zasypnica podążamy w górę. Dochodzimy do murowanej kapliczki z figurą Chrystusa, poniżej, w dolinie potoku znajduje się miejsce zwane Pstrągarnią, gdzie w XIX wieku hodowano pstrągi na użytek dworu suskiego. Podchodzimy dalej obok budynku tzw. „Andrzejówki „ – Domu Rekolekcyjno-Wypoczynkowego Krakowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej. Odtąd szlak prowadzi głębokim parowem i pnie się stromo w górę na Płd. – Zach. Mijając z prawej strony szczyt Magurki dochodzimy do osiedla Przysłop, gdzie szlak czarny przecina wspomniany wcześniej szlak czerwony i obok zabudowań klasztoru Karmelitów Bosych na Za Kamieniu sprowadza nas do dolnej części Zawoi w rejon os. Marszałki.

Zachodnia część Beskidu Średniego

Szlak zielony
Pasmo Żurawnicy (724 m n.p.m.) – szlakiem zielonym
Sucha Beskidzka (PKP, ok. 365 m n.p.m.) – Lipska Góra (631 m n.p.m., 1 godz. 30 min) – Żurawnica (724 m n.p.m., 2 godz. 30 min – 2 godz. 45 min) – Krzeszów Górny (ok. 450 m n.p.m., 3 godz. 15 min). Ze stacji kolejowej w Suchej Beskidzkiej wychodzimy na ul. Mickiewicza w kierunku Stryszawy. Na wysokości Szkoły Podstawowej Nr 2 kierujemy się w prawo przez tory kolejowe i most na Stryszawce, następnie polną ścieżką w kierunku Lipskiej Góry (631 m n.p.m.) i dalej przez os. Lipie na szczyt Gołuszkowej Góry (715 m n.p.m.). Po ominięciu niewielkiego obniżenia z os. Carchel podchodzimy na Południowy Zachód w stronę szczytu Żurawnicy (stąd szlakiem czerwonym można dojść na Leskowiec, 922 m n.p.m.). Idąc ze szczytu w kierunku zachodnim, po ominięciu granicy lasu liściastego dochodzimy do pierwszych zabudowań Krzeszowa.

Beskid Makowski

Szlak niebieski
Sucha Beskidzka – Mioduszyna (632 m n.p.m.) – Maków Podhalański (ok. 3 godz.)
Z Rynku w Suchej Beskidzkiej udajemy się przez most na Stryszawce w prawo na targowicę. Dalej przechodzimy dróżką pod obwodnicą i dochodzimy na most wiszący (tylko dla pieszych) nad Skawą. Drogą w górę między zabudowaniami os. Garce dochodzimy do lasu i dalej leśnym traktem na grzbiet Mioduszyny (632 m n.p.m.). Ze względu na to, iż szlak niebieski na odcinku od zabudowań os. Garce do Kapliczki Matki Boskiej, jest rzadko uczęszczany i w związku z tym trudno dostępny, zaleca się rozpoczęcie wędrówki od przekroczenia mostu na Skawie i dołączenia do szlaku niebieskiego. Od Szczytu Mioduszyny szlak biegnie w kierunku wschodnim wzdłuż głównego grzbietu pasma Koskowej Góry, pozostawiając po prawej wierzchołek Polany (611 m n.p.m.). Następnie w rejonie os. Zagórze (należącego już do Makowa Podhalańskiego) mijamy miejsce pamięci i niewielki pomnik poświęcony ofiarom pacyfikacji tego osiedla przez hitlerowców w 1944r. Podążamy dalej drogą lokalną, prowadzącą z Jachówki do Makowa Podhalańskiego. Docieramy do Centrum miasta i mijając kościół parafialny i rynek makowski dochodzimy do dworca PKS oraz budynku dworca PKP. Stąd znaki niebieskie prowadzą na wschód, a następnie południowy wschód. Przekraczając tory kolejowe i pokonując most na rzece Skawie szlak wchodzi na teren Grzechyni, przez pewien czas idziemy główną drogą przez wieś wśród jej zabudowań, a następnie skręcamy w prawo i podążamy dłuższym odcinkiem wśród pól ponad wsią. Utrzymując wciąż zachodni kierunek trasa omija od północy wierzchołek Ostrej Góry (565 m n.p.m.), docierając w końcu do zabudowań w rejonie os. Nowy Świat, należącego do Suchej Beskidzkiej. Stąd wznosi się na grzbiet opadający ze szczytu Magurki, gdzie szlak niebieski kończy się w miejscu połączenia z opisywanym wcześniej szlakiem czerwonym sprowadzającym nas do centrum Suchej.