statut
STATUT
MUZEUM MIEJSKIEGO SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej, zwane dalej „Muzeum”, jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jednolity - Dz. U. z 2012 r. poz. 987) zwanej dalej „ustawą o muzeach”,
2) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity - Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”,
3) postanowień Statutu.
§ 2. 1. Siedzibą Muzeum jest miasto Sucha Beskidzka.
2. Terenem działania Muzeum jest Rzeczypospolita Polska i zagranica.
§ 3. Organizatorem Muzeum jest Gmina Sucha Beskidzka, która zapewnia środki do prowadzenia działalności, utrzymania i rozwoju Muzeum.
§ 4. Muzeum jest wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Organizatora pod nr 3 i posiada osobowość prawną.
§ 5. Muzeum używa pieczęci okrągłej z herbem miasta Sucha Beskidzka i napisem w otoku: „Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej, ul. Zamkowa 1, 34-200 Sucha Beskidzka”.
Rozdział II
Zakres działania Muzeum
§ 6. 1. Muzeum gromadzi, przechowuje, udostępnia, opracowuje i upowszechnia zbiory w zakresie historii miasta Sucha Beskidzka oraz regionu babiogórskiego. Muzeum prowadzi działalność naukową, informacyjną i edukacyjną w tym zakresie.
2. Muzeum gromadzi następujące rodzaje zbiorów:
1) dzieła sztuki i rzemiosła artystycznego, malarstwo, grafika, rzeźba, tkanina artystyczna, sztuka zdobnicza, meble i wyposażenie wnętrz, ceramika, militaria, broń, numizmaty,
2) dokumenty historyczne: rękopisy, druki luźne, materiały archiwalne, ikonograficzne i kartograficzne, fotografie, pocztówki, pamiątki,
3) zabytki archeologiczne,
4) obiekty sztuki ludowej i rękodzieła ludowego.
3. Muzeum współpracuje z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami, których cele i działania są zbliżone do zakresu działania Muzeum.
§ 7. 1. Muzeum realizuje działania, o których mowa w § 6 ust. 1 i 3, w szczególności przez:
1) gromadzenie i udostępnianie zbiorów w statutowo określonym zakresie,
2) katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów,
3) przechowywanie zgromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo oraz magazynowanie ich w sposób dostępny dla celów naukowych,
4) zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz w miarę możliwości, dokumentowanie i zabezpieczanie obiektów kultury materialnej i pomników przyrody,
5) organizowanie wystaw stałych i czasowych,
6) prowadzenie działalności edukacyjnej,
7) udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych, naukowych i ekspozycyjnych,
8) tworzenie warunków dla zainteresowania nauką, kulturą, sztuką miasta Sucha Beskidzka i regionu,
9) zapewnianie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów,
10) prowadzenie działalności wydawniczej, opracowywanie i publikowanie katalogów i przewodników oraz innych publikacji o charakterze historycznym w formie druków luźnych oraz publikacji periodycznych,
11) prowadzenie działalności instruktażowo-metodycznej dla pracowników Muzeum,
12) organizowanie sesji naukowych.
Rozdział III
Zarządzanie Muzeum
§ 8. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a bezpośredni Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka.
§ 9. 1. Dyrektora Muzeum, zwanego dalej „Dyrektorem”, powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka, na zasadach i w trybie określonym w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Dyrektor zarządza Muzeum, reprezentuje je na zewnątrz oraz odpowiada za działalność Muzeum, w tym za jego mienie i gospodarkę finansową.
3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością podstawową i administracyjną,
2) nadzór nad zbiorami i ich ewidencjonowaniem oraz nad majątkiem Muzeum,
3) przedstawianie właściwym instytucjom, Organizatorowi i organom nadzoru planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań, preliminarzy budżetowych oraz wniosków finansowo-inwestycyjnych,
4) wydawanie zarządzeń,
5) naczelna redakcja publikacji wydawanych przez Muzeum,
6) dokonywanie zakupu muzealiów,
7) tworzenie odpowiednich warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników,
8) zawieranie umów cywilnoprawnych.
§ 10. 1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, której członków powołuje i odwołuje Organizator.
2. Rada Muzeum składa się z 5 członków.
3. Rada Muzeum działa na zasadach i trybie określonym w ustawie o muzeach.
§ 11. Organizację wewnętrzną Muzeum oraz zakres zadań działów i stanowisk pracy określa Regulamin Organizacyjny nadawany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Organizatora oraz opinii działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa Muzeum
§ 12. 1. Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy, ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora.
§ 13 . 1. Majątek Muzeum wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działania Muzeum.
2. Roczne sprawozdanie finansowe Muzeum podlega zatwierdzeniu przez Organizatora.
3. Zysk albo strata netto wynikająca z zatwierdzonego sprawozdania finansowego odpowiednio zwiększa albo zmniejsza fundusz Muzeum.
§ 14 . 1. Źródłami finansowania działalności Muzeum są:
1) przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego,
2) przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych,
3) dotacje celowe z budżetu państwa,
4) dotacje podmiotowe i celowe jednostki samorządu terytorialnego, w tym środki przekazane przez Organizatora w formie dotacji:
a) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c) celowej na realizację wskazanych zadań i programów,
5) środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
§ 15 . 1. Muzeum może jako dodatkową, prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
1) usług plastycznych i renowacyjnych w porozumieniu z odpowiednimi pracowniami konserwatorskimi,
2) wykonywania kwerend, wypożyczania muzealiów znajdujących się w posiadaniu Muzeum.
3) udostępniania muzealiów, ich kopiowania, filmowania, fotografowania,
4) wynajmowania składników majątkowych,
5) usług związanych z obsługą ruchu turystycznego,
6) sprzedaży publikacji, reprodukcji i pamiątek.
2. Przychód z działalności gospodarczej Muzeum wykorzystuje na finansowanie działalności statutowej.
§ 16. 1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Muzeum w zakresie praw i obowiązków majątkowych i finansowych uprawniony jest Dyrektor.
2. Dyrektor może upoważniać pracowników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 17. Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum może dokonać Rada Miejska w Suchej Beskidzkiej na zasadach przewidzianych w obowiązujących przepisach.
§ 18 . Zmian statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.