Teodora Talowskiego zamkowe Sukiennice

 

 


Teodor Talowski (1857-1910)
Szkic na przerobienie pałacu Jaśniewielmożnego Władysława hrabiego Branickiego w Suchej. 1895 Rys. ołówkiem


 

 

 

W zbiorach ikonograficznych Muzeum Miejskiego znajduje się interesujący szkic do projektu przebudowy północnego skrzydła zamku (obecny hotel) autorstwa Teodora Talowskiego (1857-1910). Talowski, uznawany za najwybitniejszego z architektów przełomu XIX i XX wieku, nazywany „polskim Gaudim”, zaproponował w 1895 roku Władysławowi Branickiemu, właścicielowi Suchej rewolucyjne rozwiązanie, polegające na nadbudowie parterowej oficyny zamkowej o kolumnową galerię zwieńczoną attyką z maszkaronami, nawiązującą swoją stylistyką bezpośrednio do krakowskich Sukiennic. Talowski nie bał się odważnych rozwiązań, co widać w architekturze kościołów i budynków użyteczności publicznej. Jego działalność podporządkowania była eklektyzmowi, z wyraźnym naciskiem na inspiracje manieryzmem niderlandzkim i gotyk. Obiekty projektu Talowskiego charakteryzowała wyjątkowa malowniczość, którą osiągał za pomocą ekspresji, asymetrii, detalu i bogatej ornamentyki. Twórczość Talowskiego, osadzona w eklektyzmie, wykazuje mocne związki z historyzmem oraz secesją, co widać na koncepcji szkicu nadbudowy parterowego skrzydła Zamku w Suchej. Hrabia Branicki, pomimo, iż projekt go zachwycił, nie podjął się realizacji ze względów finansowych. Ale to nie koniec związków hrabiego z wybitnym architektem. Talowski wiosną 1895 roku na zlecenie Władysława Branickiego i jego matki Anny z Branickich Hołyńśkiej zaprojektował w Suchej nową świątynię (wraz z amboną), noszącą wezwanie Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, nadając jej styl „malowniczego eklektyzmu”. Budowę kościoła zakończono w 1907 roku.



Barbara Woźniak
Dyrektor Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej

 

 

Elektroniczny Rejestr Kapliczek

FACEBOOK

KLAUZULA INFORMACYJNA

Klauzula informacyjna RODO